Johan Eriksson
Ledarskap i en snabb digital värld – vad krävs?
Johan Eriksson är en ledare med bred erfarenhet från olika branscher och organisationer. Han ingår i Googles ledningsgrupp för norra Europa, är engagerad i start-ups och föreläser om ledarskap, innovation och digitalisering.
Idag är han en del av ledningsgruppen för Google i Sverige och leder alla specialister inom digitalisering, från automation till analys. Johan är också entreprenör och äger tre företag inom digital hälsovård, logistik och utbildning.
I sina föreläsningar går Johan Eriksson från makrotrender och principer till att bli extremt konkret med mängder av exempel och verktyg som känns både knivskarpa och inspirerande. Man lämnas med en känsla av att vilja köra igång direkt med det Johan talar om, och verktygen som gör det möjligt. Det som tidigare kändes stort och ogreppbart känns helt plötsligt definierat och hanterbart genom Johans förmåga att förenkla. Johans personliga drivkraft är att inspirera människor och organisationer att tänka stort. Han har en näst intill barn-lik naivitet inför vad människan är kapabel till. Människan är också den röda tråden i allt Johan talar om. Vi lever i en värld som förändras snabbt, och Johan har en i det närmaste unik förmåga att hitta människans roll i denna förändring och göra det tydligt på vilket sätt du och alla i din organisation kan förhålla sig till denna förändring varje enskild dag.
Johan är en talare som inspirerar och berör med en humor driven av förkrossande ärlighet i att säga saker som de är. Johan är nominerad till priset Årets talare 2016 – Genombrott.
Exempel på föreläsningar:
● Digitalisering – Hur din verksamhet kan dra maximal nytta av digital teknik, de tre viktigaste områdena att fokusera på
● Lärande för organisationer och individer – Hur du och din organisations utvecklingskurva kan bli snabbare än vad din omgivning förändras
● Personligt ledarskap – Grunden för all framgång, ta din plats i förarsätet
● Ledarskap i en snabb digital värld – Vad krävs?
● Trendspaning – Vad händer i världen och vad kan du göra med det?
● Vilka globala trender ser vi? Rörelse av människor och arbetskraft.
● Top-talent – Hur man attraherar, behåller och utvecklar top-talent
● Marknadsföring – Hur man kombinerar det bästa av traditionell marknadsföring med snabbfotad marknadsföring från e-handelsbranschen till oslagbara hybrider
● Samarbete – Hur du bygger en organisation som dramatiskt ökar sin produktivitet genom samarbete
● Vanor för att leda förändring – De viktigaste vanorna en ledningsgrupp/styrelse bör anamma för att leda förändring
Dessa föreläsningar riktar sig mot alla i din organisation, från ledningsgrupp/styrelse till olika arbetsteam. Samtliga ämnen kan skräddarsys och fungera som föreläsningar eller workshops, för 5 personer eller 500 personer, en timme eller en dag.