Contents utbud

Nathalie Aldana

Nathalie Aldana

Kan hållbarhet vara lönsamt?

Det har länge debatterats inom näringslivet om hållbarhet stjälper eller bidrar till ett företags lönsamhet. Det finns de som bara ser det som en stor kostnadspost. Det finns andra som framgångsrikt använder sitt sociala eller ekologiska ansvarstagande som en konkurrensfördel. Idag har de flesta större svenska företagen en hållbarhetsdirektör. Vi har sett många spännande nya företag vars affärsidé bottnar i någon av våra stora utmaningar så som klimatförändringar eller matsvinn. Många arbetsgivare lockar unga talanger med ambitiösa hållbarhetsmanifest. Så visst är temat hållbarhet här för att stanna.

Men frågan är i vilken form. Kan hållbarhet vara lönsamt? Kan tillväxt och hållbarhet gå hand-i-hand eller lurar vi bara oss själva? Hur mäter vi lönsamhet utifrån ett hållbarhetsperspektiv? Behöver vi omdefiniera vårt traditionella sätt att se på tillväxt och hitta helt nya sätt att driva företag på?

Idag skriver de flesta inom näringslivet under på att alla behöver vara med och bidra till ett långsiktigt hållbarare samhälle, för kommande generationer. Men är näringslivet beredd att ge avkall på ekonomiska tillväxtmål, vinstmaximering? Finns det något vinnande koncept och vinnande för vem?

 

Nathalie driver Nathalie’s Direct Trade som säljer livsmedelsprodukter under varumärket ”Nathalie’s”. Hennes inkluderande affärsmodell innebär att hon inkluderar de som annars tjänar mindre än 8 USD/dag i sina produkters värdekedja. Hon engagerar sig i maktobalansen i hela livsmedelsindustrin. Företaget är sedan 2017 medlem i UNDP programmet Business Call to Action där de arbetar aktivt med FNs Globala mål. 2013 vann Nathalie’s Best New Organic Food Product priset på Nordic Organic Food Fair.

Print Friendly, PDF & Email