Contents utbud

Frida Jönsson

Entreprenörskap på landsbygden

Frida Jönsson driver en kommunikationsbyrå, där hon jobbar med allt från varumärkesbyggande och strategier för företag till hjälp med konkreta webbplatser och trycksaker. Dessutom är hon initiativtagare till Tillväxtrummet.

Frida Jönsson var 22 år när hon bestämde sig för att starta företag på Österlen. Från dag ett har Frida Jönsson levt på sin verksamhet. Men hon medger att det inte var lätt att som 22-åring bygga upp en business på landsbygden. Det krävs att du är envis. När jag var 23-24 år, ville jag bygga upp ett stort företagshus och fick tre nej av kommunen innan jag ens hade hittat en tomt. – Du måste vara envis och inte ge dig efter tre nej. Jag köper aldrig ett nej, säger hon och ger här sina bästa tips för dig som är ung och vill driva företag i glesbygd.

Här kommer fyra tips från Frida till dig som vill trotsa storstadsföretagandet till förmån för landsbygden:

1. Var envis! Speciellt då det förekommer en del tråkiga attityder på landsbygden.
2. Ha mycket energi! Ibland är det både trögt och motigt. Det kan vara lite mer komplicerat på landsbygden, i alla fall med den typen av företag jag driver, det är en mindre marknad. Så det kräver mer av dig, det blir mer av en livsstil. Så kanske det är i en storstad också, men här på landsbygden är du ofta ett med ditt företag. Som företagare måste du vara beredd på att jobba lördag och söndag till exempel.
3. Var noga med ditt nätverk – håll igång det.
4. Var noga med i vilka sammanhang som du syns. Alla känner alla. I storstan kan du vara mer anonym, men gör du något fel i en region som Österlen blir det känt samma dag. Så var smidig och gör kunderna nöjda.

Det bästa med att driva företag på landsbygden är miljön och livsstilen. Frida Jönsson är född och uppvuxen på landsbygden på Österlen och har alltid haft ett stort hjärta för glesbygden. Hon har aldrig haft en tanke på att bo i en storstad. Hon vidareutbildade sig i Stockholm, men ville sedan åter tillbaka till lugnet. Fastän det är stressigt och hektiskt här också, så är det väldigt skönt att vara nära naturen, hela tiden.

Kort om föreläsningen: Många företag ligger utanför våra stora städer. Geografiskt avstånd till kunderna, dåliga kommunikationer, svårigheter att rekrytera rätt arbetskraft och höga investeringskostnader brukar lyftas fram som utmaningar för dessa företagare. Företagande på landsbygden kallas också ofta för livsstilsentreprenörskap – det vill säga företagarens fokus är snarare att ha en viss livsstil än att tjäna pengar. Men, stämmer dessa föreställningsbilder?

Under föreläsningen kopplas teorier om entreprenörskap och företagande i stad och på landsbygd till praktiska exempel, och begreppet landsbygd problematiseras.

Följande frågor kommer diskuteras:

Hur påverkar relationen mellan stad och land ett företag på landsbygden?
Vilka strategiska val är viktiga för verksamhetens utveckling?
Vilka utmaningar och möjligheter karaktäriserar entreprenörskap utanför städerna?

Print Friendly, PDF & Email