Contents utbud

Boris Lennerhov

Från ett parti byxor till miljardindustri

Boris Lennerhov övertog VD-stolen på Gekås Ullared år 2000. Han blev då första VD:n att inte ha ägarandel i företaget. Han har nu efter 15 år lämnat över VD-posten för att varva ned som ordförande i Falkenbergs Stadshus AB.

Boris började direkt med en rad förbättringsarbeten för att effektivisera företagets logistik, marknadsföring och organisation. Var tionde minut varje vardag rullar en lastbil in till Gekås varuhus i Ullared. Varuhuset töms i genomsnitt tre gånger i veckan under högsäsong, under helgerna en och en halv gång – på två dagar. Ändå är hyllorna aldrig tomma. Det är en av hemligheterna bakom Gekås framgångar. Det finns alltid fullt av varor, men man berättar aldrig vad det är man säljer. Därför behöver heller aldrig kunderna bli besvikna över att inte hitta det de söker. Däremot är det lätt att fynda sådant man inte visste att man behövde. Det kan vara en ”Onepiece”, mysdress i ett enda stycke, en röd brandbil till barnbarnet eller något annat.

2009 sändes realityserien Ullared på teve i kanal 5. Då ökade omsättningen med 15 procent per säsong. Det är bara ett av många smarta grepp den ständigt idésprutande Boris Lennerhov kommer med. Som mannen bakom ett sällsynt framgångsrikt affärskoncept får han mängder av förfrågningar om att hålla föredrag.

Ämnen som Boris föreläser om:

• Effektivitet, entreprenörskap
• Förändringsarbete
• Försäljning
• Kundvård
• Ledarskap
• Varumärke

Print Friendly, PDF & Email