Contents utbud

Stina Bergfors (Honkamaa)

Stina Bergfors (Honkamaa) var tidigare Sverigechef för Google. Hon lämnade företaget för att starta det egna mediebolaget United Screens som sysslar med youtube och sociala medienätverk. United Screens är mycket uppmärksammade och siktar på att bli Nordens största mediebolag med internet som plattform.

När Stina läste ekonomi i Luleå hade hon inte en tanke på ett hektiskt liv i mediebranschen. Hon är uppvuxen i Boden med skidspåren inpå knuten. I tonåren tävlade hon på elitnivå i längdskidor och kom som bäst femma i junior-SM.

Till Stockholm kom Stina Honkamaa 1999. Första dörren till medievärlden öppnade hon som säljare på TV3. Några år senare bar det vidare till mediebyrån OMD som projektledare. I början av 2004 kom hon till Carat, som är en av Sveriges största mediebyråer. Där blev hon en av fem gruppchefer och ett drygt år senare, lagom till sin 33-årsdag, blev hon erbjuden vd-jobbet. Då hade Carat 65 anställda. När hon slutade som vd i januari 2008 var de 83.

Stina föreläser gärna om en av de starkaste trenderna på nätet.

Hon hjälper artister och organisationer att mötas på framtidens plattformar och organisationer att hålla en positiv och närvarande profil digitalt.

Stina berättar att när ett litet misstag begås av ett företag dröjer det inte länge förrän det dokumenteras i någon form och sprids över nätet. Det bästa sättet att hantera den här utvecklingen är att dels ha torrt på fötterna och ha kontroll över verksamheten och speciellt de digitala medieströmmarna som i positiv och negativ mening kan få omåttliga proportioner på internet.

En annan tydlig trend som Stina berättar om är hur människor håller på att bli konsumister. Det handlar om konsumerande aktivister, det vill säga shoppingsugna konsumenter som dock vill göra rätt för sig och ta sitt ansvar. Det tar i sig form i bland annat ökad miljömedvetenhet, som helst ska synas utåt mot omvärlden.

Stina Bergfors Honkamaa talar också om det förändrade medielandskapet i form av frazzing. Fenomenet innebär att konsumera flera typer av medier samtidigt och är en del av vardagen för många personer idag, och ännu mer imorgon. Vi tittar på tv samtidigt som vi surfar på nätet och skickar sms. Det här måste framtidens annonsörer ta hänsyn till när de utformar sin mediestrategi. Bland annat handlar det om att korta ner budskapet och göra det tillgängligt i olika former.