Contents utbud

Charlotte Signahl

charlotte

Charlotte har tidigare varit förbundsordförande för Röda Korsets Ungdomsförbund, ordförande för URIX, projektledare på Sensus Studieförbund. Är sedan 2006 företagare med fokus på föreläsningar, utbildning och att moderera och processleda konferenser. Främsta utbildningen är livet men har läst historia, sociologi, och psykologi på Stockholms Universitet, samt teologi och mänskliga rättigheter. Stockholm är hembygd men känner sig hemma över allt, återfinns ofta i Grekland, Arizonas berg eller på en strand i Kalifornien.

Föreläsningar,

Mångfald – Besvärligt Härligt!

Får man skratta åt rasister? Är han bög eller homosexuell? Bunden eller buren, hur sitter folk i rullstol? Vad är intersektionalitet? Vet du vilka de lagstadgade diskrimineringsområdena är och vad de innebär?

Det här är en föreläsning med lite svåra ord, lite lagar, lite historia och ganska mycket nutid. Mångfald är besvärligt men härligt, dessutom lönsamt upplever många företag. Föreläsningen är en bra start på ett internt mångfaldsarbete. Den största mångfalden finns kanske kring definitionen av ordet mångfald. Hur kan du själv spela roll? Vad menar vi egentligen med mångfald och framför allt, om det nu är så viktigt, hur gör man?

Föreläsningen tar sin utgångspunkt i diskrimineringslagstiftningen, frågor om bemötande och svåra ord. Till exempel makt, etnicitet, hbt, jämlikhet och jämställdhet. För att få grepp om frågan utgår vi från ett intersektionalistiskt perspektiv och ger exempel på vad normkritiskt tänkande kan innebära. Vilka roller spelar du och vilka roller får andra dig att spela?

Föreläsningen kan byggas ut till en heldagskurs. Ibland gör vi den med starkt fokus på genus och kön och då kallar vi den Jämställdhet på 90 minuter – går det?

Man blir bra på det man tränar på! – Vad tränar du på?

Målet med föreläsningen är att minska negativ stress och öka positiv motivation. Hur minskar du stressen i ditt liv? Vad är egentligen stress och hur fungerar det? Hur hittar du motivation och mål att arbeta mot? Vad vill du förändra? Det här är en föreläsning om hur man gör vardagen lite enklare att leva. Vad är egentligen motivation och hur fungerar det? Vad är egentligen stress? Vad händer i kroppen när vi är stressade? Vad tycker jag är viktigt och vad ska mitt liv stå för? Verktyg att ta med hem! Beroende på hur mycket tid vi har så börjar och testar vi tillsammans

Vi utgår från olika exempel, forskning och förhoppningsvis många skratt. Bygger sedan vidare med övningar att ta med sig, för att ha till hands när livet krånglar. Vi lägger ett fokus på metoder som är förbyggande men som även har en god effekt vid kriser.

Vi tar vår utgångspunkt klassiska teorier och metoder för motivation och i ACT – som är en förkortning för Acceptance and Commitment ­ Therapy och uttalas som engelskans »act«, agera. Föreläsningen kan göras på en timma men gärna på tre – allt är möjligt!

ACT – att hantera stress och främja hälsa.

Kursen baseras på kunskap från forskning inom den psykologiska inriktningen ”Acceptance and Commitment Therapy”.

Följande frågor kommer vi att arbeta kring:

  •    Hur kan vi förhålla oss till den stress som är ofrånkomlig i vårt dagliga liv?
  •    Vad bör vi acceptera och vad kan vi förändra?
  •    Vad är stress och vad händer i kroppen när vi är stressade?
  •    Hur kan vi förhindra depression eller utmattningsdepression?
  •    Vad tycker jag är viktigt och vad ska mitt liv stå för?
  •    Att identifiera vad jag som kursdeltagare vill ska finnas med i mitt liv inom livets olika områden.

Vi lär oss även undersöka strategier och möjligheter för att konkret börja ta steg i riktning mot det liv vi vill leva.

ACT – Att hantera stress och främja hälsa” ger dig som deltagare förhållningssätt att hantera den stress som är ofrånkomlig när vi lever vårt dagliga liv.

Kursen omfattar fyra tillfällen på tre timmar + rast. Det är bra med en eller två veckor mellan varje tillfälle. Deltagarna får material att använda mellan tillfällena.